lillnettan

Alla inlägg under februari 2010

PAX

Av Nettan - 25 februari 2010 07:43

Denna texten hittade jag nar jag forsokte komma pa vad PAX heter pa engelska, shootgun, dibs eller bags, kan fortfarande inte hitta ratta oversattningen. PAX ar juh helt genialt!


torsdag, oktober 27, 2005

Pax lag

Om någon säger: "Jag vill sitta i framsätet" eller "Jag vill ha sista bullen" så är det förvisso tydliga markeringar på en vilja att få sitta fram eller mumsa bulle men faktum är att det bara är just markeringar/önskningar. Om man däremot skulle lägga till "Pax" före så får det hela plötsligt en mycket viktigare innebörd (ex. "Pax för framsätet"). Det kallas Pax lag.

Pax lag är den bästa och viktigaste lagen. Den finns inte skriven på papper men ändå verkar det vara den enda lag som ALLA förstår allvaret i. Det är en form av internationell helig hederskodex. Man bryter inte mot pax. Det är den enda funktion i samhället som verkligen är 100% intakt och aldrig falerar. Den är säkrare än larmsystemet på ett kärnkraftverk och reservenergisystemet på sjukhus. När pax väl är uttalat gäller den högre än alla andra lagar. Konstigt att den inte fins med i lagboken egentligen, men som sagt då hade den kanske tappat sin spirituella innebörd och brutits mot lika vilt som stöld-, misshandel- och mordlagen.

"Shotgun" är USA:s motsvarighet på pax vilket vid en första åhörande låter lite coolt men även typiskt amerikanskt republikanskt. Samtidigt det är synonymt med ett annat objekt och således skulle jag tro att det i USA inte råder riktigt samma allvarsnivå i ett pax som här.

Jag har alltid gillat att paxa grejer. Det är skönt att uttala ordet P-A-X... PAX... och det är en form av njutning att få slänga sig med det. Lite som att vara trollkarl med en magisk besvärjelse, dock med den stora skillnaden att pax är högst verkligt. Helt enkelt fulländat.

Jag undrar verkligen var det härstammar ifrån. På latin betyder det "fred" så det måste finnas en annan koppling eftersom pax snarare kan tolkas som en auktoritär makthandling. Åtminstone öppnar det för konflikt i vissa lägen.

Jag läste om en snubbe som sa att man nu kommit fram till att pax inte är bindande utan mer som en preliminärbokning. VAAAA??? Vem är man och hur i helvete kan man dra en sådan idiotslutsats. Preliminärbokning? Inte bindande? Alltså, enligt mig begår den snubben den åttånde dödsynden genom att verbalt degradera pax. Jag skulle helst se att sånt straffas hårdare och att bryta mot pax borde bestraffas med dantes nionde nivå i helvetet.

 
Dock finns det några tydliga kriterier för att ett pax ska vara bindande:

1. Man får inte hålla på och tjuvpaxa saker (paxa en massa saker bara för att). Pax bör användas sparsamt och bara när nöden kräver. Annars vattnas det ur.

2. Har man väl paxat nåt så måste man lösa in sitt pax. Man kan t.ex inte åka runt och tjuvpaxa (se ovan) tex en parkeringsplat och sedan skita i att ta den. Då blir man "Icke paxvärdig" och kan aldrig eller ytterst sällan vinna tillbaka sin paxrätt. Det kan vara trixigt att bedöma en persons paxvärdighet eftersom det inte finns något register (vilket det borde finnas) särskilt om det är en person man inte känner. På något sätt har jag dock aldrig stött på det problemet utan alltid lyckats känna av om en person har det eller inte.

3. Alltid paxa i god tid. Man kan inte paxa marsipanrosen* på en prinsesstårta när födelsedagsbarnet precis ska till att skära sin bit. Då är den opaxbar.
* Vissa hävdar att den alltid är opaxbar och automatiskt tillfaller födelsedagsbarnet men det är bara skitsnack.

4. Visa gott omdöme. Inte paxa helt orimliga saker. Det finns, även om det är ytters sällsynt, sånt som alltid är opaxbart. Det finns inte heller skrivet men kommer liksom med i paketet. Alla som tillämpar Pax lag vet av ren instinkt vad man kan paxa och inte.
 
 Haha doo bra, I LOVE PAX och aven stjarnstopp men tyvarr kanns det kanske inte helt moget och anvanda det, even though, LOVE IT!!!
Av Nettan - 24 februari 2010 07:24

en liten pytte jobbdag idag, bara 8-14, valdigt lagom for mej som e sa stressad just nu. Gareth kom o hamtade mej sen akte vi hem och rensade ut mer, alltsa man har sa mycket skit hemma! Gareth jobbarkompis kom oxa o hamtade var strykbrada, varmelement, wook, flakt och lite annat smatt o gott som vi ville bli av me. Jag slappar, stadar, kollar pa tv och rensar ut om vartannat har hemma sa det inte bli for trakigt.


Jag bestallde precis 300 stjalkar bla hyacinter till Karolas brollop till bordsarrangemangen, kommer bli sa fint. Josse fragde mej via FB om jag ville gora hennes brudbukett oxa, vilken ara! En brudbukett till en florist, spannande!


Imorgon e Gareths sista jobbardag- sa himla skont, langtar efter att spendera mer tid med honom, valdigt drygt nar jag jobbar under dagen och han pa kvallen. Men bara 2 kvallar till. Imorgon ska jag me nagra tjejer till "the exchange" i Balmain, dom har tjejkvall pa den pubben med gratis mannekyr, massage och pedikyr. Och typ 35kr coctails och 25kr bubbel vin =)  


Imorgon ska jag gora testing pa morgonen med, ska dricka milkshake- nice =) sen maste jag kopa fodelsedags present till Uta och Veronika. Om det ar fint vader kanske vi hinner me en runda till stranden oxa innan det bar hemmat och.... ja suprise... mer rensning!

Har ar en bild av mej precis innan nar jag badade med crocodiler nar vi var pa semester i norra australien, det var SCARY! Langtar efter nasta semester nu =)

Av Nettan - 23 februari 2010 08:09

tankte skriva ett super fort inlagg, Karola e pa vag o ska hamta mej vi ska till Lisa och ata middag, har haft en bra sista dag pa caf'et och har massa o fixa me hemma nu, men nu ar Karola har utanfor sa maste springa hejhej

Av Nettan - 22 februari 2010 10:20

inte e sa sarskillt spannande dag att rapportera, tog farjan till jobbet och njot av varldens vackraste utsikt, ska ta me mej kameran imorgon sa ni kan fa se vad jag ser nar jag gar fran farjan till cafe't. Det e sista dagen imorgon, skont faktiskt.


Sa mycket att ordna me nu, vi har bestammt oss att skicka en box till eftersom vi kom pa att vi hade mer saker, tex mitt smyckeskrin osv. sa ikvall har jag stadat ut bland mina juveler: "kasta", "ge bort", "skicka" och "ta med till asien".  Nu har jag lite pause for att ata middag, forsatta pa min bi- outfit och kolla lite pa IT samt blogga forstas =)


Kom ihag en sak som hande under helgen oxa, nar jag var ute i tradgarden och arrangerade blommor i Sondags sa tittade jag upp i skyn och upptackte da att nagon romantiker hade hyrt ett litet flygplan som skrev "Marry Me" i skyn till nan lycklig mottagare, sa romantiskt =)

Av Nettan - 21 februari 2010 08:52

gud va trott jag ar! Denna dagen var verkligen "full-on". Massa barande o kankande. Varmt var det me, typ 35 grader och vi jobbade utomhus hela dagen. men vackert blev det, kommer bli ett underbart brollop. Nu e klockan 19.00 sa dom har sakert borjat festa redan =)


Ligger i soffan och vilar fotterna medan gareth lagar mat =) risotto me kyckling, rostade solros fron, sockerartor och feta ost, mums.


Imorgon ska jag jobba i Pridey's cafe', behover verkligen semster nu, har blivit mycket jobbande overallt. Men som tur e betyder det mer $$$ =) Appropa $ behover vi bestalla Thai baht. Maste komma ihag det.  


Naha nu ska jag kolla in lite andra bloggar, hej svejs

Av Nettan - 20 februari 2010 10:30

Har kommer bilderna fran garkvallens maskerad - temat var uniform och jag hade en skol uniform "naughty school girl" hehe


  


                


Tartan var jatte fin, killarnas rugby troja =) "Dirty Reds"



Idag hittade jag inte riktigt nar jag skulle kora o jobba a jag var tvungen o parkera o kolla pa kartan, nar jag kollade i backspeglen sag jag detta, fantasisk utsikt va? Dar skulle man bott =)  

Av Nettan - 20 februari 2010 09:31

Huset som jag jobbade i idag (for att forbereda till brollopet imorgon) var helt fantastiskt! Jag har aldrig sett nagot sa vackert och crazy pa samma gang. Det tillhor en av de rikaste mannen i Australien och det ser man verkligen inne i huset.


For det forsta sa var vi tvugna att ha me oss en sakerhetsvakt HELA tiden var vi an gick, vi arbetade mestadelen i "tvattstugan" (lika stort som vart vardagsrum) men nar vi skulle placera ut blommorna i huset gick vakten efter oss hela tiden, glomde vi en sax eller natt sa kunde vi inte ga tillbaka sjalva utan var tvungen att eskoteras tillbaka. haha, jag antar att det var for att se till att vi inte gick i natt rum dit vi inte hade tilltrade eller sa att vi inte snodde natt.


Vi arrangerade blommor i ett av badrummen, rummet va typ 15 kvm och vasken var kanske 4m lang! pa mitten av vasken stod 5 vaser fran Dinosaur Design (ca 1500kr stycket) som vi fyllde me rosor.


I entren var ett jatte stort runt bord fylld me vaser, jatte vackra i olika rosa toner i olika storlekar, tippar pa att dom kostade runt 60'000kr tillsammans (!!!) dom fyllde vi me 200 rosa rosor och rosa nackrosor.


Sa har fortsatte det runt om i hela huset, det var det coolaste jobb jag nagonsin gjort, hade garna gjort det gratis bara for att fa se detta vackra hus. Overallt va designade vaser i olika fargskalor. Varje rum var fyllt me konst och olika skulpturer. "Lekrummet" hade alla leksaker du kan tanka dej, tom en barn-motorcykel. Deras 6ariga son cyklade runt i huset pa sin lilla cykel eller akte runt pa en longboard runt alla dessa 10'000 kr vaser, jag var livradd for att jag eller nan annan skulle ta sonder en av dom.


I koket (som sag ut som en restaurang) var en jatte stor bokhylla, typ 4m lang och 3 m hog, FYLLD med bara kokbocker. Skafferiet var typ 20kvm, alltsa helt CRAZY!


Imorgon ska vi smycka tradgarden som ligger precis vid vattnet i Sydney Harbour. Sa synd att vi inte fa ta nagra kort men hoppas att jag kommer minnas alla underbart vackra saker lange.  

Av Nettan - 19 februari 2010 07:00

Gareth skulle hamta mej fran jobbet idag, sa jag inte behovde ta 2 bussar bara 1, sen skulle han slappa av mig i stan sa jag kunde ta bussen hem och han skulle borja jobba, men sa gick en hiss sonder precis dar vi bor sa da var han tvungen o aka hem anda, tur for mej =)


Igar kvall borjade jag fixa me min bi kostym som jag ska ha pa mej nasta helg, hade tankt o va pirat men det var lite trakigt sa nu gor jag en bi kostym, den e jatte gullig. Lagger upp kort nar det e fardig.


Ikvall ska jag pa en annan maskerad, denna gangen som "naughty school girl", hehehe. hoppas det blir kul, ska inte stanna sa lange eftersom jag maste jobba imorgon kl 9, gareth kommer o hamtar mej nar han slutar jobbet kl 24, hinner nog bli lagom full anda ;)


Naha nu ska  jag laga lite pannkakor till middag, det var pancake-tuesday har i tisdags typ som fettisdagen fast med pannkakor =) men det missade vi, sa jag far ta igen det idag, mums.

Ovido - Quiz & Flashcards