lillnettan

Direktlänk till inlägg 17 september 2010

mmmmmmmm....

Av Nettan - 17 september 2010 07:57

mmmm.. som i mumsiga muffins!


Igår kväll bakade vi till midnatt nästan, det blev 50 muffins typ! Jag brukar juh dubbla alla recept för att få lite mer, så det gjorde jag igår men Leilas grunsrecept var för 12 små muffins och jag tänkte att 24 skulle va lagom, men "great minds think alike" så hon hade nog redan tänkt samma tanke, så det blev 4 plåtar, alltså 48 st! men men mina kunder kommer nog uppskatta mina apple crumble muffins iaf. Tanken var juh att sprida lite mys känsla i affären och inspirera till bak med våra obesprutade svenska discovery äpplen, dom är super goda, rosa frukt kött, söta och syrliga. Här hemma står nu en låda med 10kg äppel, men jag får väll dela med mig till våra kära grannar.


Här är receptet:


100g smör                                      smält smöret och tillsätt mjölk,  

2 dl mjölk                                       vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt

2 ekologiska ägg                             rör ner det i den ljumna vätskan

1 1/2 dl strösocker                          blanda alla torra ingredienser och vänd  

1 tsk vaniljsocker                           ner i smeten.

4dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 nypa salt


4 stora skalade äpplen i klyftor         Stek äpplena med smör, socker och kanel i

2 msk smör                                     ett par minuter. Blanda i smeten eller stoppa

2 msk strösocker                             i äpplena efter att du hällt i smeten i

1 msk kanel                                    formarna


75g smör                                        Blanda
alla ingredienser och strö crumblen

2 dl havregryn                                 över muffinsen, garnera med en äpple skiva

1 dl vetemjöl                                  och in i den 175 gradiga ugnen i ca 20 min.

1 dl strösocker


NJUT!!!!!   


Näha nu e det dags för duschen och lite frulle, ikväll blir det fredags myyyyyys =)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nettan - 19 maj 2011 08:20

Long time no see.....     Vår lilla baby, 7 månader gammal, gullunge!         Vår andra baby på väg, 14 veckor gammal! ...

Av Nettan - 15 november 2010 10:58


borta bra men hemma bäst heter det juh och det är juh helt sant!Vi har haft en  helt underbar långhelg på Irland! Vi åkte härifrån i torsdags morse och kom fram till Greystones, efter att ha hämtat hyrbil osv, vid lunch, ("vi" var: jag, Gareth o Ma...

Av Nettan - 10 november 2010 08:21

jaha idag steg jag upp mycket tidigare än vanligt, anledningen, jo för att diska! Crazy but true! I morgon bitti tidigt så bär det av mot Irland, så i 2 dagar nu har jag slagit in julklappar som vi ska ha med oss, ikväll ska det packas så jag tänkte ...

Av Nettan - 8 november 2010 13:14

... i november tog jag dykar cert. gud va tiden går fort, jag älskar o dyka o har gjort ca 25-30 dyk i år. Längtar till nästa dykar resa, får kanske bli egypten om inte tillbax till OZ   Här är jag på mitt tredje dyk =)     och detta korte...

Av Nettan - 8 november 2010 12:57

ja det var några dagar sen sist, som sagt har det inte funnits nån lust....   Förra helgen med Sofie o Ebbe var verkligen underbar, var så mysigt o ha dom här så länge, kunde inte sluta pussa på min lille älskling.   I helgen var vi på Hallow...

Ovido - Quiz & Flashcards